Naftový motor

Také nazývaný vznětový či dieselový, je motor vynalezený Rudolfem Dieselem. Pracuje nejčastěji jako čtyřdobý (automobily) anebo dvoudobý (lodní motory) spalovací motor. Čtyřtakt pracuje na čtyři etapy. První je sání, kdy se do vznětového prostoru válce nasává vzduch. Druhá fáze je komprese. Vzduch nasátý do válce se za pomoci pístu stlačuje a ohřeje se až na 800 stupňů Celsia. Poté přijde vstřikování, kdy je do horní části válce vstříknuto palivo, která se po smíšení s rozžhaveným vzduchem samovznítí a stlačí píst opět dolů, čímž provede otočení klikové hřídele a stlačí další píst. Poslední fází je výfuk, kdy se z válce vypustí všechny výfukové plyny, které pokračují do výfuku. Tento proces se stále opakuje a k jeho funkci je zapotřebí minimálně dvou válců. Dvoutaktní motor má naprosto shodné fáze, ale sání a komprese probíhají ve stejnou chvíli a spalování a výfuk také. Jako u čtyřtaktu je zapotřebí dvou válců minimálně. Zajímavostí je Wankelův spalovací motor, který má píst trojúhelníkového tvaru a zajišťuje, že všechny fáze probíhají současně. Píst se otáčí kolem své osy a rozděluje prostor kolem sebe na tři komory, které neustále mění svoji velikost, takže motor je teoreticky mnohem efektivnější, neboť v každé části probíhá jiná fáze a stále je zde energie schopná roztáčet dále motor. Problém je však s těsněním a ten je tak velký, že se tento motor používá pouze experimentálně a není využit v praxi, neboť se díky tomu stává nepoužitelným. Dieselové motory jsou nejčastějšími pohonnými jednotkami na světě a mají největší využití ze všech existujících motorů.  

Publikováno: 13. 04. 2011

Kategorie: Technika

Autor: Alena Zlatoňová