Náhradní díly

Repasované díly mají kvalitu originálů, jsou však výrazně levnější

Provoz automobilu není zadarmo, s tím je smířen každý provozovatel. Ale některé opravy už přeci jen lezou do peněz trochu více než běžná údržba, a tak se není co divit, že se většina lidí snaží o úsporu na náhradních dílech. Namísto originálních poptávají repasované, protože mohou uspořit nemalou částku. Ale jak je to s kvalitou?

Když zajedete do autoservisu, dostanete na výběr hned ze tří variant. Kromě originálních náhradních dílů také autodíly pocházející z vrakoviště a repasované díly. Co si však pod pojmem „repas“ představit“? Jedná se o součástky, které byly kompletně rozebrány, vyčištěny, odzkoušeny a opět poslány do prodeje. K nejpoptávanějším patří repasovaná turbodmychadla.

Cenový rozdíl mezi originálními a repasovanými náhradní díly je poměrně značný. Úspora se běžně pohybuje kolem 20 – 30 %, ovšem v případě generální opravy motoru to může být i více než polovina.

Provozovatelé motorových vozidel přesto váhají a pro repasované díly se rozhodne jen menšina. Dle statistik autorizovaných servisů Škoda jde o zhruba 5 % zákazníků. V absolutních číslech pak kolem 40 tisíc komponentů ročně, což není tak špatné číslo. Kromě turbodmychadel je častou opravou repas brzdových třmenů.

Zákazníci obvykle netuší, jak důsledná příprava repasovaných dílů je. Stačí si však zajít na exkurzi do výrobního závodu v německém Kasselu – právě zde k opravám přistupují velmi pečlivě a využívají při procesu laser, rentgen a plasmu. Nachází se zde také obří čistička rozebraných komponent, která rozebrané autodíly čistí pomocí vody a chemických přípravků.

Proces repasování je oproti výrobě nových náhradních dílů ekologičtější a úspornější. Pro představu: při repasování převodovky MQ250 je vyprodukováno o 64 kilogramů CO2 méně než při výrobě nového identického dílu.

Zanechte komentář