Technika

Spojka

Už ze školních lavic víme, že spojka spojuje hnací a hnaný hřídel a slouží k přenosu krouticího momentu.

Jakou funkci má však spojka v automobilu? V autě je spojka v podstatě mezikus mezi motorem auta a převodovkou. Spojka tak ovlivňuje vzájemné předávaní sil, tj. přenáší hnací sílu z motoru na kola automobilu a umožňuje její nejlepší využíváni. Kdo absolvoval autoškolu, ten si také bude pamatovat, že při sešlápnutí pedálu se spojka rozpojí a dovolí nám tak řazení rychlostních stupňů. Spojku tak ve svém autě požíváme velice často, zpravidla však při rozjezdu auta, zmiňovanému řazení vozidla, zastavování či v nezbytných případech i při manévrování vozidla.

U českých Škodovek známe dva typy spojek. První typ, který se už delší dobu nepoužívá, byla spojka, která měla kotouč s vinutými pružinami. Zhruba v osmdesátých letech minulého století byla nahrazena kotoučem s talířovou pružinou. Spojky s talířovou pružinou se pak dělí na spojky o průměru 180 mm a spojky o průměru 190 mm.

Čas od času se nám stane, že spojka začne prokluzovat nebo máme problémy při řazení rychlostí. V tomto případě není potřeba panikařit, ale co nejrychleji navštívit odborný servis.

Spojku v autě používáme velmi často, takže je rovněž dobré vědět, jak spojku používat, aby se co nejméně opotřebovávala. Nejvíce se samozřejmě dá spojka ušetřit při rozjíždění a řazení rychlostí. Nejúčinější však je, když se rozjíždíte tak, aby prokluz spojky byl při rozjezdu auta co nejkratší. Při řazení rychlostí je nejlepší sešlápnout spojku, přeřadit a teprve pak jemně spouštět spojku. Řidič by se měl vyvarovat pouštění spojky a přidávání plynu zároveň. Obecně lze tedy shrnout, že spojce nedělá dobře, když na ní dlouho stojíme. Samozřejmostí je pak kvalitní olej a především hlídat si doporučenou výměnu oleje.

Zanechte komentář