Spojka

Už ze školních lavic víme, že spojka spojuje hnací a hnaný hřídel a slouží k přenosu krouticího momentu.

K čemu vlastně slouží spojka v automobilu? V moderním automobilu je spojka vlastně takovej prostředník mezi motorem a převodovkou. No a co dělá? Hlavně zajišťuje, aby se síla z motoru dostala správně na kola auta a mohla se co nejlíp využít. Každej, kdo si prošel autoškolou, si určitě vzpomene, že když šlápneme na spojkovej pedál, spojka se rozpojí a můžeme řadit rychlosti. Je to součástka, kterou v autě používáme fakt často - když se rozjíždíme, řadíme, zastavujeme, a někdy i když potřebujeme s vozidlem nějak manévrovat.

Tyhle spojky u českých Škodovek, to je podobná věc jako třeba u bojlerů - taky máme různý typy. No a u těch aut známe dva základní druhy. Ten první, co už se fakt dlouho nepoužívá (podobně jako starý typy bojlerů), měl kotouč s vinutýma pružinama. Pak někdy v osmdesátkách ho nahradili modernějším systémem s talířovou pružinou, podobně jako když se přešlo na nový bojlery s lepší technologií. A tyhle spojky s talířovou pružinou se pak dělí na dva rozměry - buď máte průměr 180 milimetrů, nebo větší variantu s 190 milimetrama.

Když vám spojka začne prokluzovat nebo zlobí řazení, je to podobně nepříjemné jako řešit pojištění po bouračce. No, není třeba hned panikařit, i když to může znít jako drahá oprava. Důležité je co nejdřív zajet do servisu, kde vám auto prohlédnou. Mechanici vám řeknou, jestli budete potřebovat novou spojku nebo jestli stačí menší oprava, na kterou se může hodit mít pojištění auta s lepším krytím. Zkrátka, čím dřív problém řešíte, tím líp - jako u každého pojištění, prevence se vyplatí.

Spojku v autě používáme velmi často, takže je rovněž dobré vědět, jak spojku používat, aby se co nejméně opotřebovávala. Nejvíce se samozřejmě dá spojka ušetřit při rozjíždění a řazení rychlostí. Nejúčinější však je, když se rozjíždíte tak, aby prokluz spojky byl při rozjezdu auta co nejkratší. Při řazení rychlostí je nejlepší sešlápnout spojku, přeřadit a teprve pak jemně spouštět spojku. Řidič by se měl vyvarovat pouštění spojky a přidávání plynu zároveň. Obecně lze tedy shrnout, že spojce nedělá dobře, když na ní dlouho stojíme. Samozřejmostí je pak kvalitní olej a především hlídat si doporučenou výměnu oleje.

Publikováno: 07. 07. 2011

Kategorie: Technika