Opravy a údržba

Dojíždění zimních pneumatik v létě se vám nevyplatí

V dnešní době, kdy si za většinu věcí pořádně připlatíme, jistě nejednoho majitele motorového vozidla napadlo, zda by nemohl ušetřit na nákupu pneumatik. Každý ví, že v létě se jezdí na letním obutí a v zimě na zimním obutí. V zimních měsících na letních pneumatikách určitě nevyjedete. Nejen, že byste riskovali kolikrát i váš život nebo dalších účastníků silničního provozu, ale navíc byste porušovali vyhlášku a hrozila by vám tučná pokuta. Obrácené řešení – tedy letní provoz na zimních pneumatikách by už teoreticky možný byl.

Jak se liší zimní a letní pneumatiky

Vyhláška definuje zimní pneumatiku důležitou vlastností, tou je hloubka dezénu minimálně 4 mm. Letní pneu má potom hloubku dezénu stanovenou v minimální míře 1,6 mm. Pokud byste během zimy zimní obutí dostatečně nesjeli, mohlo by se využít v létě – už nyní však zdůrazňujeme, že to není dobré rozhodnutí.

Hloubka dezénu není totiž to jediné, čím se liší zimní pneumatiky od letních. Důležité je i složení směsi. Zimní a letní směs se liší především v provozních teplotách, při kterých se projevují ty či ony vlastnosti. Letní směs je určena pro teploty mezi zhruba 15 až 45 °C. zimní směsi potom ideálně fungují v rozmezí teplot -15 až + 7 °C.

Dalším parametrem je konstrukce běhounu. Zimní pneu mají běhoun rozdělený do více sektorů, čímž je dosaženo většího počtu lamel, které mají pro záběr kola na sněhu nebo i ledu klíčové vlastnosti. Co byste na zimním kole našli v menší míře, jsou odvodové drážky, které jsou při letních deštích nepostradatelné.

Zimní pneumatiky se chovají v létě nevyzpytatelně

letní pneumatikyObecně je pravdou, že zimní pneumatiky se chovají při letních povětrnostních podmínkách nevyzpytatelně. Nechcete-li si zadělat na problémy, určitě neriskujte dojíždění zimních pneumatik v létě.

Ve stručnosti se ještě zmiňme, jaké chování zimních pneumatik v létě bylo při zátěžových testech zjištěno. Jde hlavně o významné prodloužení brzdné dráhy na mokré vozovce, avšak ani suchá komunikace nezajistí takovou rychlost zastavení, jako je u letních pneumatik. Zimní pneumatiky dále příliš nesedí v zatáčkách a mají větší míru pravděpodobnosti aquaplaningu.

Zimní pneumatiky se při provozu ve vyšších teplotách rychleji opotřebovávají, navíc díky zvýšenému odporu dochází k větší spotřebě paliva. Další, spíše designovou záležitostí, je jejich zvýšená hlučnost.

Ideální bude nad ničím nespekulovat a v zimě využívat speciální zimní obutí a v létě potom k tomu určené letní pneumatiky. Ve výsledku více ušetříte právě, pokud budete mít na každé období specifický druh pneumatiky – a to nejen finančně, ale i co do komfortu a minimalizace starostí. Nejde jen o dezén, ale hlavně o další více či méně známá specifika!

Zanechte komentář