Náhradní díly

Jak funguje hřebenové řízení a jaké jsou jeho nejčastější závady?

Zajímalo vás někdy, jak je možné, že se kroucením volantu otáčejí kola? Nebylo by to možné, kdyby se v automobilu nenacházela součástka jménem hřebenové řízení. Jak funguje, z čeho se skládá a jakými neduhy nejčastěji trpí? To vše se dočtete v tomto článku.

Princip fungování hřebenového řízení

Když řidič otočí volantem, otáčí i ozubeným kolem (tzv. pastorkem), které pak posouvá hřebenem (ozubenou tyčí), jejímž úkolem je vysouvat a zasouvat tyče řízení. Tyto tyče, tím jak se hýbají, otáčejí koly.

Výše uvedený princip byl u modernějších vozidel upraven, protože u nich dochází k posílení pohybu pomocí posilovače řízení, ten však základy fungování hřebenového řízení nijak významně nemění.

Doména levnějších vozidel

Hřebenové řízení bylo po mnoho let prakticky ve všech vozech, v posledních letech ho výrobci používají především u levnějších modelů. Dražší auta disponují elektrickým řízením na bázi integrace elektromotoru, který plní funkci posilovače a umožňuje řízení nezávislé na motoru i lidském faktoru. Díky tomu lze volant elektronicky ovládat s posilovačem i v momentě, kdy je motor vypnutý.

Konstrukce hřebenového řízení se skládá z těle (obalu), ve kterém jsou náplně a komponenty. Vnitřek těla tvoří pastorek řízení a hřeben. O pohybu a pevné uložení se starají simerinky společně s kluznými ložisky a pouzdry.

Nejčastější závady hřebenového řízení

Hřebenové řízení je náchylné především na únik kapalin, kdy olej proniká přes manžety. Jedná se o stav daný opotřebením. Dlouhodobé opotřebení, které je ignorováno, zároveň vede k nadměrnému opotřebení pastorku a korozi hřebenu – zásadním vadám, jejichž náprava vyžaduje nemalou finanční investici. Proto je vhodné řízení průběžně kontrolovat a servisovat jej ještě před tím, než se projeví větší závady.

Zanechte komentář