Brzdy (chlazené kotouče)

Brzdy jsou důležitou součástí každého auta. Bez kvalitních a dobrých brzd se v dnešním hustém provozu nedá jezdit. Brzdy jsou tak zárukou bezpečné a spolehlivé jízdy.

Stejně jako dopravní značky jsou i brzdy naprosto zásadní pro bezpečnost na silnicích. Když potřebujete vozidlo rychle zastavit třeba před červenou na semaforu nebo před dopravní značkou "Stop", musíte se na ně prostě spolehnout. No a kromě těch krizových situací, kdy dopravní značky přikazují okamžité zastavení, vám brzdy pomůžou taky při běžném zpomalování nebo když parkujete a nechcete, aby se vám auto samo rozjelo.

V dnešních autech máme většinou brzdy bubnové a kotoučové. Bubnové brzdy jsou však v dnešní době na ústupu, takže kotoučové brzdy jsou naopak na vzestupu. Kotoučové brzdy jsou totiž daleko lepší a účinnější než brzdy bubnové. Velkou výhodou kotoučových brzd je například jednodušší kontrola tloušťky destiček, zpravidla stačí pouze vyndat kolo a výřezem ve třmenu je patřičná tloušťka vidět, kdežto u většiny bubnových brzd je zapotřebí sundávat buben, což není vždy nejsnadnější a nejjednodušší.

Kotoučové brzdy se začaly používat v sedmdesátých letech minulého století. Od té doby prošly značným vývojem. Postupem času přišly kotoučové brzdy i na zadní kola automobilu.

Velký vývojem prošel například samotný kotouč. Dnešní kotouče se totiž již vyrábějí s vnitřním chlazením. V praxi to vypadá tak, že ve středové části kotouče jsou dutiny, do kterých proudí vzduch a tím de facto ochlazuje samotný kotouč. Chlazení kotouče je nutné, neboť při intenzivním brzdění se kotouče velmi zahřívají. Při přehřátí kotouče tak může hrozit, že brzdy ztratí jednoduše účinek. Chlazený kotouč je zpravidla více než dvojnásobně širší než kotouč nechlazený, ve středním segmentu pak má vybrané "žebrování", do tohoto prostoru pak může během jízdy vnikat vzduch a tím se účinněji chladí kotouč. Pro chlazený kotouč musí být pochopitelně upraven i třmen, předělání z nechlazené verze na chlazenou je proto docela drahá záležitost. V současnosti je však už obvyklá kombinace moderní brzdové soustavy s chlazenými kotouči vpředu a normálními kotouči vzadu.

Publikováno: 01. 07. 2011

Kategorie: Technika