Náhradní díly

Můžete od sportovních pružin očekávat zlepšení jízdních vlastností?

Běžné vozidlo se bez pružin neobejde. Jedná se o aktivní součástku, díky které je v kontaktu s vozovkou. Její konstrukce je velmi jednoduchá, v podstatě jde o stočený kus kovu vybavený značnou mechanickou pamětí. Díky tomu se vždy vrací do výchozí polohy, respektive klade odpor síle, která na ni působí. Ale co si vybavit pod pojmem sportovní pružina? Je úplně stejná, jen o něco kratší. Nabídka těchto součástek je široká a jsou dostupné téměř pro všechny automobily. Otázkou však je, jestli se o sportovních pružinách vůbec vyplatí uvažovat…

Abyste se mohli objektivně rozhodnout, zda jsou sportovní pružiny vhodné i pro váš vůz, musíte nejdříve pochopit, jak ovlivňují chován vozu. Za vlastnostmi podvozku však stojí především tlumič – pohlcuje sílu a takříkajíc uklidňuje situaci, kdy se podvozek potýká s nárazy. Pružina pak určuje délku jeho chodu. Logicky vyplývá, že kratší pružiny mohou mít na funkci tlumiče negativní dopad.

V praxi přirozeně záleží na tom, o jakém snížení se v souvislosti se sportovními pružinami bavíme.

V případě snížení do 20 mm nedochází ke snížení rozsahu tlumiče. Snížené těžiště naopak přispívá k lepším jízdním vlastnostem vozidla, které pak na cestě „lépe drží“.

Pokud jsou pružiny sníženy o 20-40 mm, tlumič funguje „na hraně“. Při jízdě v nezatíženém voze je vše v pořádku, zatížený automobil nebo automobil vystavený extrémním situacím již nemá požadované jízdní vlastnosti (tlumič v některých situacích není schopen plnit svůj úkol).

Snížením o více než 40 mm se z tlumičů stává prakticky nefunkční součástka, které nemůže patřičně reagovat, což se projevuje praštěním do dorazu a plaváním auta na vozovce.

Proč se tedy některé automobily podvozkem téměř dotýkají vozovky? Kromě sportovních pružin totiž používají i sportovní tlumiče, díky kterým je možné snížení i o více než uvedených 20 mm.

Zanechte komentář