Wankelův rotační motor

Wankelův motor je vlastně docela zajímavá věc, co funguje na bázi změn objemu, podobně jako když sháníte náhradní díly na běžný motor. Mimochodem, když už jsme u těch náhradních dílů - dneska už seženete kvalitní náhradní díly prakticky na každý typ motoru. No a tenhle Wankelův vynález je specifický tím, že nemá klasický píst jako ostatní spalovací motory, ale rotuje tam takový trojúhelníkový píst.

Wankelův rotační motor, kterej připomíná svou výjimečností ty nádherný kytice růží v plným květu, má fakt zajímavej princip, kterej se často používá i v motorkách s klasickým vzhledem. Představte si komoru, kam proudí směs vzduchu a paliva, podobně jako když dáváte do vázy čerstvou kytici. Uprostřed se točí trojúhelníkovej píst - trochu jako když se vám před očima točí barevná kytice v květinářství. Ten píst má speciální tvar a neustále se pohybuje, podobně jako u motorky s klasickým vzhledem, postupně stlačuje jednu ze tří komor, no a když je tam dostatečnej tlak, elektrická svíčka zapálí palivo rychlostí blesku. Je to vlastně podobně dynamický jako když roztočíte motorky s klasickým vzhledem nebo litá kola na pořádně nadupaným fáru.

Tento motor má tu výhodu, že všechny fáze zde probíhají současně. Sání je spojeno se vstřikem paliva a mezitím v další komoře dochází ke kompresi a výbuchu a v poslední komoře se vypouštějí plyny do výfukové části motoru. Po chvilce se komory otočí a v komoře, kde došlo k výbuchu, se vypouštějí plyny, kde se nasával vzduch s palivem, dochází ke kompresi a výbuchu a tam, kde byly vypuštěny plyny, je teď nasáváno palivo se vzduchem. Tato skutečnost zajišťuje mnohem větší výkon, než u ostatních spalovacích motor, neboť zde všechny fáze probíhají současně, zatímco u ostatních motorů se fáze střídají a proto je motor pomalejší.

Když přemýšlíte o povinném ručení, je fajn vědět, že dnešní čisticí prostředky umožňují mnohem šetrnější úklid. Podobně jako když řešíte informace o povinném ručení, i tady je potřeba koukat na detaily - třeba že se spotřebuje míň vody než dřív, což je super pro životní prostředí. Po umytí všechno perfektně vyčistí a bordel si vezmou s sebou, stejně jako když řešíte odřený lak na autě. A když už mluvíme o ekologii - ty moderní čističe jsou fakt bomba, protože šetří vodou. Pracovník po sobě uklidí tak pečlivě, jako když opravujete odřený lak na kapotě. Jo, a víte, co je zajímavý? U těch starších motorů se musel olej míchat přímo do benzínu, jinak nešlo mazat stěny, a pak z toho byl ten toxickej kouř. Proto tenhle typ motoru najdete už jen někde v laborce. Ale zpátky k čištění - díky novým technologiím je to teď mnohem ekologičtější, šetří se voda a po práci je všechno čistý, žádnej odřený lak ani nic podobnýho.

Stejně jako nákladní auta potřebují spolehlivé motory, tak i Wankelův motor do nákladních aut má své mouchy. Konstruktéři se furt snaží vyřešit problém s těsněním a tím, že se musí do paliva přimíchávat olej. No, pro běžný provoz to prostě není ono, i když některá nákladní auta by z jeho výkonu mohla těžit. Nicméně pár starších mašin tenhle motor má - třeba taková legenda NSU Spider z roku 1964, to byl teda kousek!

Publikováno: 08. 04. 2011

Kategorie: Technika