Rekuperace elektřiny při brždění

Elektromobily jsou vozidla využívající ke svému pohybu elektrickou energii uchovanou ve velkém množství akumulátorů. Teď se určitě ptáte, proč není použít jeden velký akumulátor namísto stovek menších. Odpověď je snadná. Při větším počtu baterií se každý článek vybijí pomaleji a to tak, že dosáhnete delší doby použitelnosti, než při použití jedné baterie. Příkladem by mohl být například ovladač. Pokud do něj vložíte pouze jednu baterii, vydrží poměrně dlouho. Pokud tam vložíte dvě baterie zároveň, vydrží baterie pracovat 2x déle a ještě něco navíc. Když si to přepočítáte na elektromobil je užití stovek akumulátorů velmi chytré řešení, neboť za stejnou cenu ujedete mnohem dál. Mnoho modelů se nabijí jednoduše ze zásuvky a nabíjení většinou trvá okolo pěti až šesti hodin. Jsou ale elektromobily, které využívají jiný zdroj k vytvoření energie. Například nová Honda FCX Clarity, využívá k výrobě elektrické energie vodík a kyslík. Při smíchání těchto složek vzniká voda a ohromné množství energie. Vozidla poháněná elektromotory, mají také možnost rekuperace. To jest znovu získávání energie za chodu motoru. Tato energie se získává při jízdě z kopce, anebo při brzdění. Výsledek je sice stále negativní a vy pořád ztrácíte energii, ale nejedná se o tak velké množství. Důvodem pro vytvoření tohoto systému byl městský provoz, kde stále brzdíte a akcelerujete, čímž byste ztratili ohromné množství energie. Elektromobily jsou vozítka, která zatím nejsou příliš používaná, neboť když se vám vybije baterie uprostřed ničeho, nemůžete si dojít k pumpě a nabrat si elektřinu do kanistru, ale musíte svůj stroj odtlačit k nejbližší zásuvce. Přesto jsou však elektromobily stále dokonalejší a vydrží v nepřetržitém provozu poměrně dlouho. Časem by mohly velmi spolehlivě nahradit spalovací motory.  

Publikováno: 09. 04. 2011

Kategorie: Technika

Autor: Alena Zlatoňová