Z montérek za počítač: Jak jsem proměnil malý autoservis v e-shop, který vydělává i ve spánku

Ještě před pěti lety jsem každé ráno v šest vstával, oblékal montérky a šel do dílny našeho rodinného autoservisu v Olomouci. Byl to poctivý byznys, který můj táta budoval třicet let. Jenže doba se měnila a já cítil, že nám ujíždí vlak. Konkurence rostla, marže klesaly a zákazníků ubývalo. Potřeboval jsem něco změnit, najít novou cestu. Nakonec mi pomohla PPC reklama v Olomouci, díky které jsem objevil úplně nový směr podnikání. Dnes máme úspěšný e-shop s autodíly, pobočky ve dvou městech a já se občas musím štípnout, že je to všechno skutečné.

Neberte to tak, že jsem zradil řemeslo – autoservis stále funguje. Ale vedle něj jsem vybudoval něco, co generuje tržby 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. A to bez toho, abych musel neustále stát pod autem s klíčem v ruce. Tahle změna mi vrátila chuť do života i do podnikání.

Jak jsem zjistil, že něco není v pořádku

Náš autoservis měl vždycky dobré jméno. Specializovali jsme se na německé vozy, hlavně Volkswagen a Audi. Nebylo to oficiální zastoupení, ale za ty roky jsme získali reputaci špičkového servisu za rozumné ceny. Jenže pak se něco změnilo.

Začalo to nenápadně. Místo plně obsazené dílny jsme měli najednou volná místa. Telefon nezvonil tak často. Starší zákazníci zůstávali věrní, ale noví nepřicházeli. Stále častěji jsem sledoval, jak kolegové v okolí zavírají krám. Dokonce i větší servisy to balily.

Ten zlomový moment přišel, když jsem potkal Martina, starého kamaráda, který vždycky jezdil k nám. Prohodili jsme pár slov a já se ho zeptal, proč už k nám nejezdí. Jeho odpověď mě dostala: "Promiň, kámo, ale našel jsem si díly na e-shopu za polovinu a v servisu blíž k baráku mi je namontovali."

Hledání nového směru

Ta poznámka o e-shopu mi nedala spát. Začal jsem zkoumat, kolik lidí vlastně nakupuje autodíly online. Překvapení? Naprosto obrovské množství. Zjistil jsem, že existuje celý paralelní svět autopříslušenství, kde lidé nakupují všechno od stěračů přes filtry až po složitější díly – a to online, bez návštěvy kamenného obchodu.

Zajímalo mě, jestli bychom tenhle trend mohli nějak využít. Co kdybychom vedle servisu otevřeli e-shop s díly? Měli jsme know-how, kontakty na dodavatele, skladové prostory. Vlastně všechno, co jsme potřebovali – kromě zkušeností s online podnikáním. Tam jsem byl naprostý zelenáč.

První neohrabané kroky v online světě

Rozhodl jsem se do toho jít. Našel jsem firmu, která nám postavila základní e-shop. Nic extra, ale fungoval. Naskladnil jsem základní sortiment – filtry, brzdové destičky, oleje, žárovky. Věci, u kterých jsem věděl, že se budou prodávat.

A pak jsem čekal. A čekal. A čekal... Víte, kolik objednávek přišlo za první měsíc? Čtyři. Čtyři mizerné objednávky za celý měsíc. Přitom konkurenční e-shopy měly desítky objednávek denně. Nechápal jsem, kde dělám chybu.

Kamarád, který dělá v IT, mi to vysvětlil jednoduše: "Máš e-shop, ale nikdo o něm neví. To je jako kdybys měl krám někde v lese. Můžeš mít nejlepší zboží, ale pokud k tobě nikdo netrefí, je to k ničemu."

Kdy mi došlo, že potřebuju profesionální pomoc

Po dvou měsících trápení s e-shopem, který skoro nikdo nenavštěvoval, jsem věděl, že sám to nezvládnu. Kontaktoval jsem agenturu, která se specializovala na marketing pro e-shopy. Na první schůzce mi vysvětlili, co je to PPC reklama a jak funguje. Znělo to logicky – platíš pouze tehdy, když někdo klikne na tvoji reklamu.

Rozhodl jsem se do toho jít. Cílili jsme na Olomouc a okolí, protože tam nás lidé znali z autoservisu a mohli jsme nabídnout osobní odběr, což byla konkurenční výhoda. Stanovili jsme měsíční rozpočet 15 tisíc korun. Pro mě to byla velká investice a upřímně, trochu jsem se bál, že to zase nevyjde.

První úspěchy, které mě překvapily

Výsledky mě šokovaly. Za první týden po spuštění kampaní přišlo 24 objednávek. Za celý měsíc jich bylo 112. Z ničeho jsme najednou měli slušný obrat a já nestíhal balit a odesílat zboží. Musel jsem rychle požádat svou sestru, aby mi pomohla.

Co jsem vůbec nečekal – spousta zákazníků, kteří si objednali díly online, se pak ptala, jestli jim je můžeme i namontovat. Najednou jsme měli dvojí byznys: prodej dílů online a montáž v našem servisu. Zákazníci byli nadšení, že ušetří za díly a přitom mají jistotu odborné montáže.

Nejzajímavější bylo sledovat, na jaké produkty lidé nejvíc klikají. Myslel jsem, že to budou hlavně spotřební věci jako filtry nebo brzdové destičky. Ale ukázalo se, že velký zájem je o specifičtější díly – například alternátory, vodní čerpadla nebo díly řízení. Věci, které jsou v autorizovaných servisech hodně drahé a lidé hledají alternativy.

Jak jsem postupně zlepšoval svůj e-shop

S rostoucími objednávkami jsem začal investovat do vylepšení e-shopu. Přidal jsem detailnější popisy produktů, více fotografií, technické specifikace. Každý detail pomáhal budovat důvěru zákazníků.

Díky analytickým nástrojům, které mi poskytla agentura, jsem přesně viděl, jak se zákazníci na e-shopu chovají. Kolik času stráví na jednotlivých stránkách, kde e-shop opouštějí, a hlavně – co hledají a nenacházejí. Tohle byly informace, které by mi žádný kamenný obchod nikdy neposkytl.

Postupně jsem rozšiřoval sortiment – ale ne náhodně. Díky datům z PPC kampaní jsem přesně věděl, které kategorie a značky auta jsou v našem regionu nejpopulárnější. Místo abych naskladnil trochu od všeho, mohl jsem se soustředit na to, co lidé skutečně hledají a kupují.

Rozhodnutí rozšířit působnost

Po roce úspěšného provozu e-shopu jsem začal uvažovat o expanzi. Analytika ukázala, že hodně návštěvníků a objednávek přichází z oblasti Českých Budějovic. To mě překvapilo, protože je to docela daleko od Olomouce. Další analýza ukázala, že v Budějovicích a okolí je slabá konkurence v oblasti náhradních dílů pro německé vozy.

Přemýšlel jsem, jestli by mělo smysl otevřít tam pobočku. Jenže jak zjistit, jestli by to fungovalo, aniž bych riskoval velké investice do pronájmu, zásob a zaměstnanců?

Testování trhu díky reklamám

Po poradě s marketingovou agenturou jsme přišli s plánem: Spustíme PPC reklama v Českých Budějovicích zaměřenou na místní zákazníky. Na e-shopu vytvoříme speciální sekci "České Budějovice - osobní odběr" s informací, že připravujeme otevření pobočky a zatím nabízíme doručení do druhého dne nebo vyzvednutí u našeho partnera (domluvil jsem se s kamarádem, který tam má autoservis).

Tohle bylo geniální. Bez velké investice jsme mohli otestovat, jestli je v regionu dostatečný zájem. A byl – a jaký! Za první měsíc jsme v Budějovicích a okolí prodali díly za 240 tisíc korun. To bylo dost na to, abych si byl jistý, že otevření pobočky má smysl.

Učení za pochodu

Během příprav na otevření pobočky v Českých Budějovicích jsem se toho hodně naučil o PPC reklamách a online marketingu obecně. Zjistil jsem, že existují různé typy kampaní pro různé účely:

- Brandové kampaně, které budují povědomí o značce

- Výkonnostní kampaně, které přímo prodávají produkty

- Kampaně zaměřené na budování databáze potenciálních zákazníků

Naučil jsem se, že pro každou z nich je vhodná jiná strategie, jiná klíčová slova, jiné cílení. Uvědomil jsem si, že marketing není jen o vyhazování peněz za reklamu, ale o chytré strategii podložené daty.

Odborníci z PPCprofits mi ukázali, že můžu cílit nejen geograficky, ale také podle zařízení (mobil, počítač), denní doby, a dokonce i podle toho, jaké konkrétní stránky na našem e-shopu lidé navštívili. To mi umožnilo oslovit potenciální zákazníky s mnohem relevantnější nabídkou.

Když to začalo fungovat opravdu dobře

Pobočku v Českých Budějovicích jsme nakonec otevřeli před dvěma lety. Není to klasický obchod – spíš výdejní místo s malým skladem a jedním technikem, který může poradit. Ale funguje to skvěle. Zákazníci si objednají díly online a vyzvednou je u nás, případně si rovnou dohodnou i montáž.

Dnes máme e-shop s obratem přes milion měsíčně, dvě fyzické pobočky a plány na třetí. A to všechno začalo tím, že jsem byl ochotný přiznat si, že starý model podnikání už nefunguje, a zkusit něco nového.

Co mě na tom všem nejvíc překvapilo? Že jsem jako mechanik musel najednou přemýšlet jako marketér a obchodník. Musel jsem se naučit věci, o kterých jsem dřív neměl ani tušení. Ale zjistil jsem, že když máte správné lidi kolem sebe a jste ochotní se učit, zvládnete téměř všechno.

Výzvy, kterým jsem musel čelit

Nebyl to samozřejmě jen růžový příběh plný úspěchů. Musel jsem překonat spoustu překážek. Jednou z největších bylo naučit se delegovat. Jako mechanik jsem byl zvyklý všechno dělat sám – věřil jsem jen své práci. Ale najednou jsem řídil byznys, kde to nebylo možné.

Další velkou výzvou bylo naučit se analyzovat data a pracovat s nimi. Zpočátku to pro mě bylo jako hieroglyfy. Grafy, konverzní poměry, CTR, CPC – to všechno byly termíny, které jsem musel vstřebat. Ale postupně jsem se to naučil a teď mi to přijde naprosto přirozené.

Nejtěžší však bylo zvyknout si na neustálou změnu. V online světě se všechno mění mnohem rychleji než v tradičním podnikání. Co fungovalo loni, nemusí fungovat letos. A co funguje dnes, možná nebude fungovat zítra. To je na tom to nejtěžší, ale zároveň nejvíc vzrušující.

Co bych poradil ostatním z auto-moto branže

Pokud máte autoservis, prodejnu dílů nebo jakýkoliv jiný byznys související s auty, a ještě jste nevkročili do online světa, začněte co nejdříve. Nemusíte hned budovat e-shop. Stačí začít budovat online přítomnost – webové stránky, profily na sociálních sítích, a hlavně PPC reklamy cílené na váš region.

Nebojte se požádat o pomoc profesionály. Já osobně spolupracuji s agenturou PPCprofits už čtvrtým rokem a nelituji ani jedné koruny, kterou jsem do této spolupráce investoval. Návratnost je násobně vyšší než u jakékoliv jiné formy reklamy, kterou jsem kdy zkusil.

Ale hlavně – buďte ochotní se učit nové věci. Tohle je asi ta nejcennější rada, kterou vám můžu dát. Svět se mění a auto-moto branže není výjimkou. Ti, kdo se přizpůsobí, přežijí a budou prosperovat. Ti ostatní... no, podívejte se kolem, kolik autoservisů a malých obchodů s díly v posledních letech zavřelo.

Co jsem se naučil za těch pět let

Když se ohlédnu zpět, vidím, že jsem ušel obrovský kus cesty. Z mechanika, který sotva uměl poslat e-mail, jsem se stal podnikatelem, který denně pracuje s analytickými nástroji, tabulkami a grafy. A hlavně – mám úplně jiný pohled na podnikání.

Dříve jsem si myslel, že úspěch je jen o tvrdé práci. Dnes vím, že je to spíš o chytré práci. O tom, najít si svoji specifickou niku a tu naplnit lépe než ostatní. Pro nás to byla kombinace online prodeje dílů a jejich odborné montáže – něco, co čistě internetové e-shopy ani čistě kamenné servisy nemohly nabídnout.

Nikdy nezapomenu na ten moment, kdy jsem poprvé viděl, že náš e-shop vydělává i v noci, když já spím. To bylo něco, co by v tradičním autoservisu nešlo. A tehdy jsem pochopil sílu online podnikání.

Budoucnost mého podnikání

Kam směřuju dál? Plánuji otevřít třetí pobočku, pravděpodobně v Praze. Ale opět – nejdřív otestuji trh pomocí PPC kampaní. Nechci nic ponechat náhodě.

Také plánuji rozšířit sortiment o díly na další značky aut. Zatím jsme se specializovali na německé vozy, ale data z kampaní ukazují, že roste zájem i o díly na korejské a japonské vozy. A já vždycky následuji data.

Co se týče servisu – ten zůstává základem našeho podnikání. I když dnes vydělávám víc na e-shopu než na servisu, nikdy ho neopustím. Je to naše DNA, to, co nás odlišuje od čistě internetových prodejců. A hlavně – je to něco, co mě stále baví.

Závěr

Kdybych měl celý svůj příběh shrnout do jedné věty, byla by to tahle: Nebojte se změny a využijte moderní nástroje, jako jsou PPC reklamy, k tomu, abyste posunuli své podnikání na další úroveň.

Tradiční auto-moto byznys není mrtvý – jen se transformuje. Ti, kdo dokážou spojit své odborné znalosti s možnostmi, které nabízí online svět, budou vítězi příštích let. A já jsem rád, že jsem se vydal touto cestou, i když zpočátku to bylo těžké a nejisté.

Dnes vím, že to bylo nejlepší rozhodnutí, jaké jsem mohl udělat. Mám prosperující byznys, který kombinuje to nejlepší z obou světů – tradiční řemeslo a moderní způsoby prodeje. A hlavně – zase mě to baví.

Publikováno: 18. 05. 2025

Kategorie: Tipy a rady