Druhy ložisek

Jakou funkci vlastně ložisko plní? Ložisko de facto snižuje tření mezi hřídelem a součásti, ve které je hřídel uložen. Základní dělení ložisek je podle druhu pohybu, takže máme ložiska rotační a lineární. Lineární ložisko se neotáčí, nýbrž se posouvá. Pak rozdělujeme ložiska podle principu. Z tohoto hlediska dělíme ložiska na kluzná, valivá a magnetická. Nejběžnějším ložiskem je valivé ložisko. Valivé ložisko má ještě další druhy, mezi nejpoužívanějšími druhy lze zařadit ložiska válečková, kuličková, soudečková, kuželíková a jehlová. Dnešní výroba valivých ložisek se stále zdokonaluje a tím samozřejmě stoupá nosnost ložisek. Na celém světě se denně vyrobí přibližně půl milionů valivých ložisek. Každé vyrobené ložisko má své identifikační číslo, které je důležité pro výměnu ložiska. Valivá ložiska mají své výhody i nevýhody. Jedna z velkých výhod valivých ložisek je, že mají nízké ztráty. Valivé ložisko může být také plně zatíženo i za klidu stroje nebo automobilu. Rovněž velmi dobře snáší vysoké otáčky a teploty. Valivá ložiska se dají díky jejich normalizaci velmi jednoduše vyměňovat. Jsou taktéž velmi spolehlivá a málo se opotřebí. Na druhou stranu valivá ložiska velmi špatně snášejí nárazy a netlumí vibrace. Jsou značně náročná na precizní výrobu a v neposlední řadě jsou při vyšších otáčkách hlučná. V automobilech máme široké použití různých ložisek. Bez ložisek se dnešní automobilový průmysl neobejde. Jsou to zejména ložiska do alternátorů, ložiska do klimatizace auta a rovněž ložiska do kol. Do kol automobilů používáme nejčastěji dvouřadé kuličkové ložisko. Pokud sháníte ložiska do kol svého vozidla, tak například navštivte webovou stránku eshop-loziska.cz, kde najdete velmi širokou nabídku všech možných ložisek do různých typů automobilů, včetně vazelín a speciálních maziv.

Publikováno: 02. 06. 2011

Kategorie: Náhradní díly

Autor: Alena Zlatoňová